Villkor & Information

1. Köpvillkor

Moms ingår i alla priser på hemsidan. Inledningsvis kommer vi enbart acceptera kortbetalningar, men i framtiden avser vi att utvidga antalet betalsätt. Frakt tillkommer på alla beställningar (se punkt 4 nedan).

Vi förbehåller oss rätten att löpande justera våra priser beroende på leverantörspriser och dylikt. Detta påverkar givetvis inte redan lagda beställningar. 

Hämta aldrig ut en skadad leverans från ditt postombud. Kontakta oss istället omedelbart via vårt kontaktformulär eller via e-mail.

2. Personuppgifter

Behandling av personuppgifter

Vi samlar enbart in personuppgifter i samband med köp, och dessa används enbart för att vi ska kunna utföra leverans av köpta varor, och för eventuella kontakter med dig i samband med köp, leverans eller retur. 

Vi delar aldrig med oss av våra kunders uppgifter till tredje part. 

3. Ångerrätt

Du har som konsument rätt att ångra ditt köp utan särskild anledning inom 14 dagar från det du har mottagit dina varor. Du har rätt att kontrollera varan men om den skickas tillbaka i förändrat skick har vi rätt till värdeminskning på returen upp till 100%.

Meddela alltid ånger och skicka inte något innan du meddelat oss. Vi skickar dig då en fraktsedel (via mail) som du använder för att returnera varan till oss. Fullständig information om hur du går tillväga när du vill returnera någonting till oss finns på vår ångerblankett här nedan. Läs igenom den noga, och följ stegen som anges. Fyll i blanketten och skicka den tillsammans med varorna. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som varorna kom i för att returen ska vara väl förpackad. 

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt konsumentens anvisningar / specialbeställningar.

Ångrar du ditt köp ersätter vi dig för vad du har betalat till oss. Återbetalning sker när vi mottagit returen. Vid återbetalning drar vi av kostnaden för returfrakten (65 kr). Återbetalningen sker inom 14 dagar från det att din retur kommit oss tillhanda. 

Ångerblankett kan laddas ner här.

4. Leveranser

För närvarande sker alla våra leveranser med PostNord. Vi skickar din beställning inom tio arbetsdagar från lagd beställning, oftast snabbare. Detta gäller dock inte för specialbeställningar (Se punkt 8 nedan). PostNords leveranstider kan vi tyvärr inte rå över. Du kommer f¨å avisering om försändelsen via sms, e-post eller PostNord-appen. 

Vi erbjuder inga expressleveranser eller dylikt.

Om ditt paket är skadat vid ankomst till ditt postombud, hämta inte ut det. Kontakta istället oss omedelbart! 

5. Ej uthämtad leverans

Om du utan anledning väljer att inte hämta ut beställda varor debiterar vi dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad (f.n.199,-). Summan dras av vid återbetalning.

6. Reklamationer

Vi vill att du ska känna dig trygg som kund hos oss. Därför följer vi konsumentköplagen, och kontrollerar alltid våra prints noggrant innan de skickas ut. Vi uppmanar dig att göra detsamma omedelbart i samband med att du mottar din beställning. Skulle du trots allt ta emot en print som är defekt, så kontakta oss och beskriv felet. Använd vårt kontaktformulär eller skicka ett e-mail. 

Reklamation kan enbart ske för ursprungliga fel, alltså sådana som fanns vid leverans, och ska göras inom två månader efter att felet uppdagades. Om vi godkänner din reklamation så återbetalar vi dig, eller skickar en ny print.

Om ditt paket är skadat vid ankomst till ditt postombud, hämta inte ut det. Kontakta oss omedelbart!

7. Kakor

Ateljé Varia använder enbart kakor för att möjliggöra en korrekt funktion av hemsidan för att du ska få en bra upplevelse medan du besöker oss. Vi använder inga kakor för marknadsföring, och vi säljer heller inga användaruppgifter till tredje part.

8. Ej i lager / Specialbeställningar

Ateljevaria är en relativt nystartad enskild firma och i nuläget (2025), är vår målsättning att efterhand bygga upp ett större lager av prints. Sådant som står som tillfälligt slut på hemsidan kommer alltså i de flesta fall åter i lager tids nog. 

Skicka gärna en intresseanmälan via vårt kontaktformulär om du är intresserad av något motiv som inte finns inne just nu, så kan vi återkomma till dig när din vara är i lager igen. 

Det går även bra att skicka förfrågningar om andra storlekar än dem som finns tillgängliga (gäller ej limiterade upplagor!), specialbeställda motiv eller dylikt. Tänk på att leveranstiden i dessa fall kommer bli längre än för lagerförda varor. Då pris och leveranstid kommer variera från fall till fall är det lättast att du hör av dig till oss.